Personal banking

In Nederland is het contact met de bank vooral online en vrijwel altijd anoniem. Een wereld van verschil met Spanje, waar we Humberto voor alles kunnen bellen.

Rokerig zaaltje

Als klein kind ging ik elke donderdag met mijn moeder geld halen bij de bank. Niet in een kantoor, maar in een rokerig hotel-café-restaurant. In een van de zaaltjes zat meneer Franken. Gefascineerd keek ik hoe hij de stapels briefjes uittelde, die mijn vader later in de loonzakjes van alle werknemers stopte. Meneer Franken was voor mij de bank.

Niet geïnteresseerd in wat ik wil

Als volwassene had ik nooit persoonlijk contact met mijn bank. Tot mijn rekening een mooie omvang kreeg. Toen rinkelde plots de telefoon. Of ik – gelet op mijn saldo – geen behoefte had aan een adviesgesprek. Ik was nieuwsgierig en hapte toe. Maar de personal banking adviseur was nauwelijks geïnteresseerd in wat ik zelf wilde. Hij adviseerde mij met klem een aantrekkelijke beleggingsportefeuille, waar ik vasthoudend voor moest bedanken.

In aanpak honderd procent Spaans

In Asturias openden we in Oviedo een rekening bij de Triodos Bank. In naam een Nederlandse bank, maar in aanpak honderd procent Spaans. Vanaf dag één hebben we contact met Humberto, die ons meteen zijn telefoonnummer en mailadres geeft. Het maakt niet uit wat we nodig hebben, hij helpt ons. Humberto vraagt betaalpassen en creditcards aan, maakt bankcheques en betaalt leges, ook al vreet dat tijd en levert dat voor de bank vrijwel niets op. Voor onze residentieaanvraag stempelt hij een uitdraai van ons saldo en maakt daarbij grappen over de Spaanse stempelverslaving. Per mail geeft hij geduldig antwoord op mijn onbenullige vragen. ‘Betekent ‘prórroga automatica’ dat de energieleverancier het bedrag automatisch incasseert?‘ In een paar maanden krijg ik meer persoonlijke aandacht van mijn bank dan in de veertig jaar in Nederland.

Vrij vertaald: een bank waar meer telt dan alleen geld

Telefoontje

Deze zomer rinkelt mijn telefoon. Een dame van mijn Nederlandse bank. Het is haar opgevallen dat er een behoorlijk bedrag op mijn rekening staat. Ze nodigt me daarom graag uit voor een persoonlijk adviesgesprek. Nou, zeg ik, dat is lastig want ik zit in Spanje. Ze dringt dan aan op een online afspraak om beleggingsopties met mij te bespreken. Ik bedank haar voor de aandacht en vertel dat ik niet wil beleggen. Maar zo makkelijk geeft ze zich niet gewonnen: zal ik u volgende week nog eens bellen?