Legt de energiecrisis onze bouw stil?

Het Spaanse bedrijfsleven kraakt onder de torenhoge energieprijzen. Chauffeurs zetten hun vrachtwagen aan de kant. En fabrieken maken geen bakstenen en dakpannen meer. Wat betekent dit voor ons bouwproject?

Ridicuul

Een liter diesel kost hier een stuk minder dan in Nederland. Maar voor veel zelfstandige vrachtwagenchauffeurs was de hoge brandstofprijs deze week de bekende druppel. Maandag trokken ze de sleutel uit het contact van hun vrachtwagen en gingen ze in staking. De oproep tot deze staking kwam van een platform waar vooral zelfstandig opererende chauffeurs bij aangesloten zijn.

Op hun plek hijsen

Veel vrachtwagenchauffeurs werken hier als zelfstandige. In het Spaans heet dat autónomo, wat ‘zelfstandige’ betekent. Een passendere aanduiding dan zzp’er: zelfstandige-zonder-personeel. Dat heb ik altijd een ridicule benaming gevonden. Je noemt Willem-Alexander toch ook geen kzm’er: koning-zonder-macht? Maar ik dwaal af…
Ook bij de bouw van ons huis komen we autónomos tegen. Meestal brengen ze niet alleen bouwmateriaal, maar ze bouwen ook mee. Neem bijvoorbeeld de vrachtwagen die het hout voor de dakconstructie bracht. Met de kraan op zijn vrachtwagen hees deze chauffeur de hele dag houten balken en kolommen op zijn plek. Het team is zo goed op elkaar ingespeeld, dat de dakbouwer alleen maar met deze chauffeur wil werken.

Potdicht

Als zelfstandigen gaan staken, dan doen ze dat niet uit weelde. De vracht vervoerende autónomos rijden voor bodemprijzen. Nu de dieselprijs door het Spaanse plafond is gegaan, leggen ze bijna geld toe op hun ritten. Toch houdt minister Raquel Sánchez van Transport de deur potdicht voor de stakende chauffeurs. Ze weigert hun platform als gesprekspartner te erkennen. Je zou denken dat een socialistische minister oor heeft voor de noden van deze slachtoffers van de kapitalistische transport ratrace. Maar niet dus. Integendeel. Zij beschuldigt de stakende chauffeurs van chantage. Nu kun je dat etiket natuurlijk op elke staking plakken…

Bekogelen

Op de eerste stakingsdag meldde de regering nog dat het land weinig last zou hebben van een handjevol stakende chauffeurs. Maar dat pakt anders uit. Zo zijn Asturiaanse melkfabrieken gestopt met hun productie omdat de zuivel niet meer naar de winkels wordt gebracht. En op de markt hoorde ik dat er elke dag minder verse groenten, fruit en vis arriveren. Zo ontstaan overal in het land steeds grotere tekorten aan vers voedsel. Ook lopen de emoties bij de stakers soms hoog op. Zo hoog, dat ze werkwillige chauffeurs bekogelen of de banden van hun wagens lek steken. Die agressie is natuurlijk niet goed te praten. Maar ik snap wel dat het erg frustrerend is als de minister niet naar je noden wil luisteren. In plaats van in gesprek te gaan, stuurt de regering nu tienduizenden agenten op pad om alle transporten in goede banen te leiden.

Geen baksteen meer

Hebben we op de bouw ook last van de Spaanse energiecrisis? Eigenlijk niet. En dat hebben we te danken aan onze aannemer Victor Medero. Een paar maanden geleden voorzag hij al dat er waarschijnlijk gebrek aan bouwmaterialen zou komen. Daarom kocht hij toen alvast maar de dakpannen voor ons huis en bijvoorbeeld isolatie voor de vloer. Gelukkig maar. Want er is in heel Asturias geen dakpan meer te krijgen nu de fabrieken al een tijdje stilliggen. Ook geen baksteen trouwens.

Blokken op

Maar ook al staan onze dakpannen bij de aannemer in het magazijn, ze liggen voorlopig nog niet op het dak. Want er is nu geen enkele autónomo beschikbaar die de dakpannen komt brengen en op het dak komt hijsen. Daarom werken bouwvakkers Jairo en Ruben deze week aan de binnenwanden. Tot alle bouwblokken op zijn. Wat nu? De muren zijn nog niet af….

Nog drie pellets

We gaan morgen met een bestelbusje zelf blokken halen, vertelt Jairo. In de bestelbus kunnen ze één pellet met Ytong blokken vervoeren. En ze hebben er nog drie nodig. Dat is dus drie keer een rit van minimaal twee uur. De aannemer heeft ook een vrachtwagen waar wel drie pellets op kunnen. Maar die durven Jairo en Ruben niet te gebruiken. Want de bouwblokken staan bij een distributiebedrijf op een groot industrieterrein. Dikke kans dat stakende chauffeurs daar posten om stakingsbrekers tegen te houden. En dat gaat er niet zachtzinnig aan toe, zien we op een filmpje op Jairo’s telefoon…

Bezorgd

Zelf zijn we de volgende dag niet in Loro omdat het regent. Uit een mailtje van de aannemer begrijp ik dat ons bouwende duo inderdaad met een bestelbus op pad is. Omdat Jairo en Ruben met deze actie feitelijk stakingsbrekers zijn, vraag ik ’s middags via WhatsApp toch wat bezorgd hoe het is gegaan.
Prima. Er staan hier nu drie pellets. Zonder enig probleem. Meteen daarna krijg ik foto’s van de laatste stand van zaken. Het schiet lekker op…

8 Replies to “Legt de energiecrisis onze bouw stil?”

  1. Het blijft dus allemaal spannend en onvoorspelbaar
    Gelukkig hebben jullie zo langzamerhand genoeg ervaring opgedaan om het hoofd koel te houden
    Het resultaat tot nu toe ziet er fantastisch uit
    Alle lof voor jullie en de bouwers
    Lieve groet
    Egbert Gea

  2. We zijn zelf ook erg blij met het resultaat.
    Na anderhalf jaar Spanje zijn we inderdaad wel wat gewend! Dingen gaan hier vaak anders dan we gewend waren. Ook dan Jan gewend was in zijn werk. Maar Jairo en Ruben, de bouwers van ons huis, zijn deskundig en serieus. We hebben er alle vertrouwen in dat het goed komt.

  3. Hoihoi , wens jullie sterkte met de prachtige bouw ! Hoop dat het oponthoud van korte duur zal zijn.
    Ook voor alle andere mensen , in de winkels is het een triest gezicht alle half- lege schappen. Sterkte voor iedereen. ??

    1. Dankjewel, Antoinette. De actie van de vrachtwagenchauffeurs heeft nogal wat impact. Maar ik hoop voor de chauffeurs dat ze het niet voor niks doen.

  4. Ik vind het erg mooi worden! Ook geweldig om te lezen hoe de bouwvakkers er voor gaan om door te kunnen met het bouwen.

    1. Ook al doen onze bouwvakkers nog zo hun best, het werk ligt nu toch stil. Helaas. Er rijdt geen enkele vrachtwagen meer, dus er komt geen materiaal bij de bouwplaats.

Comments are closed.